Zaregistrujte se a využijte metodický web ještě více. Registrace Vám umožňuje:
- přidávat komentáře ke kartám
- hodnotit karty
- označit si karty jako oblíbené
V českém vzdělávacím systému se informační technologie využívají zatím jen sporadicky. Jedním z důvodů je nedostatek finančních prostředků na nákup moderních prostředků ICT. Druhým, podle mne mnohem závažnějším, je skutečnost, že sami učitelé často neumí s touto technikou pracovat ani kvalitně uživatelsky.
Nejvýznamnější je schopnost, znalost a dovednost volit vhodné a efektivní výukové strategie (nebo jejich kombinace) se smysluplným a cíleným zapojením a podporou prostředků informačních technologií do vzdělávacího procesu, a to zejména v matematické a čtenářské gramotnosti.
Současný stav, kdy jsou stále mladší děti a žáci v takřka neustále kontaktu s informačními technologiemi, zatímco učitelé používají léta tradiční metody a formy výuky, je neudržitelný. Technologie se stávají samozřejmou součástí života dětí a žáků v míře a úrovni odpovídající jejich zájmům a možnostem. Z praktických důvodů nemůže a nesmí zůstávat stranou ani škola, respektive současný vzdělávací proces. Význam digitálních technologií pro výuku je nesporný. Umožňují rychlý přístup k informacím a právě jejich správné využívání podporuje rozvoj základních dovedností zejména v matematické a čtenářské gramotnosti s podporou gramotnosti informační.
Na základě zmíněných skutečností je nezbytné poskytovat učitelům nejen uživatelsko-technickou , ale především odbornou metodicko didaktickou podporu.
Klasické (tradiční) pojetí vychází ze zažitého schématu vyučovacího procesu:
Tomuto schématu pak také odpovídá i míra zapojení a úroveň využití digitálních technologií, tzn., že se jedná o zapojení nesystematické i nesystémové často nekorespondující s celkovým konceptem vyučovacího procesu.
Moderní pojetí, v současné době žádoucí a potřebné, koresponduje s principy konstruktivistického modelu, zážitkové a činnostní pedagogiky, tzn.:
Toto pojetí výuky předpokládá nejen kvalitní technické ovládání digitálních technologií, ale současně metodické a didaktické parametry vyučovacího procesu, což je jeho klíčovou součástí. Proto také umožňuje široké spektrum smysluplného a efektivního zapojení různých prostředků digitálních technologií (IA tabule, tablety, chytré telefony,…).
Rozhodne-li se učitel pro moderní pojetí výuky, znamená to, že je přijme za své. Pak jeho příprava je nedůležitější a současně nejnáročnější složkou jeho pedagogické práce, protože souběžně připravuje nejen obsah vyučovací hodiny, ale i její technologický průběh.
V rámci přípravy musí respektovat řadu principů jako např.:
Na výše uvedené principy úzce navazuje i volba jednoho nebo více typů prostředků ICT k smysluplnému, funkčnímu a efektivnímu začlenění do jednotlivých fází vyučovacího procesu, a to v modelu:
Volby a využití prostředků ICT se řídí cílem a plánem výuky, aktuálním záměrem a vlastním průběhem procesu.
Digitální technologie přispívají svými možnostmi k zefektivnění vyučovacího procesu i k jeho zpestření. Jejich prostřednictvím lze i účelně a smysluplně měnit dynamiku výuky, posilovat její individualizaci, cíleně podporovat vnitřní motivaci žáků, zvyšovat míru jejich pozornosti a aktivní činnosti.
Předností prostředků ICT je i propojování a prolínání především matematické a čtenářské gramotnosti v jedné vyučovací jednotce.